درباره ما

سواد مالی، کارآفرینی و طعم شیرین ریاضی با چرتکه ایرانی در دوره های MTBW برای کودکان 6 تا 12 سال

چرا کودکان باید به مسائل مالی فکر کنند؟

چرا باید در سنین پایین هوش مالی کودکان

خود را تقویت کنیم؟

چرا کودکان باید قلک داشته باشند؟

چگونه کودکی مبتکر و کارآفرین داشته باشیم؟

 

سواد مالی  به  معنای  داشتن  درک درست از مفاهیم مختلف مالی و به کار بستن این دانش در زندگی روزمره می باشد،  سواد مالی در دنیای امروز یک ضرورت محسوب  می‌شود  و  رسیدن به امنیت مالی مهمترین دستاورد آن است. این مسئله لزوم آموزش سواد مالی برای کودکان و نوجوانان را به ما یادآور می‌شود. آشنا کردن بچه‌ها با مدیریت مسائل مالی از سنین پایین‌تر کار ساده‌تری است و به آن‌ها کمک می‌کند تا با مفاهیمی چون بودجه‌بندی، وام، بدهی، سرمایه‌گذاری و پس‌انداز از همان دوران کودکی آشنا شوند و با بحث و بازی در گروه های خود مدیریت مسائل مالی را در سطحی کوچک‌تر از جامعه تمرین کنند. مجمع علمی اقتصاد، سواد مالی را به‌عنوان یکی از شش سوادی که دانش آموزان  در قرن 21  نیاز دارند معرفی کرده است؛ و سعی دارد با آموزش مفاهیم اصولی مانند پس‌انداز، بودجه‌ریزی، مدیریت سرمایه و پول بچه‌ها را در مواجه با دنیایی که در حال تغییر است،  آماده کند.

در حال حاضر یونسکو  سواد  را در  دسته های مختلف تقسیم می کند که عبارت است از : سواد عاطفی (سوادی برای برقراری روابط عاطفی با خانواده و دوستان به نحو احسن)، سواد ارتباطی (توانایی برقراری ارتباط و تعامل با تمامی اعضای جامعه، آداب معاشرت، روابط اجتماعی به نحو احسن)، سواد مالی (مدیریت اقتصادی درآمد)، سواد رسانه‌ای (اینکه بدانیم کدام رسانه‌ها معتبر و کدام نامعتبر هستند)، سواد تربیتی (توانایی تربیت فرزندان به  نحو احسن)، سواد رایانه‌ای (توانایی استفاده از مهارت‌های هفت گانه  رایانه، استفاده از رایانه و مدیریت فایل‌ها). مهارت های مورد نیاز هر فرد برای کسب مهارت های مالی و اقتصادی که تقریبا می توان آن را معادل سواد مالی دانست، دارای ابعادی فراتر از چند موضوع اقتصادی است که شامل مهارت هایی چون تفکر انتقادی و عمل نقادانه، حل مسئله، تصمیم گیری، تفکر و استدلال تحلیلی می باشد.

بر اساس تعریفی که «شبکه بین المللی آموزش مالی» ارائه داده است، سواد مالی ترکیبی از آگاهی، دانش، نگرش و رفتارهای ضروری، به منظور تصمیم گیری های درست مالی است تا در نهایت، منجر به  رفاه مالی فرد شود. بنابراین، هدف از سواد مالی در کشور، ایجاد مهارت هایی در مردم آن است تا بر اساس روابط موجود، بتوانند تصمیم گیری های مالی قابل دفاعی بگیرند تا هم به کسی ضرر نرسانند و هم خود، متضرر نشوند. براساس اهمیت آنچه گفته شد، هوش مالی «شم اقتصادی» می تواند یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت زندگی هر انسانی محسوب شود. این موضوع حتی در اسلام نیز مورد بررسی قرار گرفته است و به گفته امام علی (ع): «فقر از هر دری وارد شود، ایمان از در دیگر خارج می شود». بنابراین نمی توان تحت هیچ دلیل و استدلالی این بخش از زندگی انسان ها را نادیده گرفت.  از آنجا که بخش مهمی از شخصیت ما در دوران کودکی شکل می گیرد، در نظر گرفتن هوش مالی و تقویت آن در کودکان را می توان یک نیاز مبرم برای رشد و توسعه فردی دانست. به همین خاطر، هوش مالی کودک و نوجوان به عنوان یک پایه اساسی تربیتی نیز محسوب می شود. 

ماموریت ما

هوش مالی یک مفهوم یادگیری است و کمتر به ذات و استعداد بستگی دارد که یادگیری آن در کودکی بیشترین بازدهی را دارد و به فرد این قدرت را می دهد تا بداند در هر موقعیت اقتصادی چه رفتاری از خود نشان دهد. عملکرد ضعیف دانش آموزان دبیرستانی در امور مالی شخصی، حاکی از موکول کردن آموزش مفاهیم مدیریت پول به دوران دبیرستان است و لازم است که این آموزش، از دوره ابتدایی شروع شود.  این روزها معنای کسب و کار و پول درآوردن تفاوت های  بسیاری با گذشته دارد. در دوره تحول کنونی و با توجه به تغییر ارزش ها، سبک زندگی و افزایش نرخ بیکاری، کارآفرینی راه حل بسیار مفیدی برای توسعه اقتصادی کشورهاست و نکته جالب توجه آن است که کارآفرینی نه تنها یک ویژگی ارثی نیست بلکه کاملا اکتسابی است.

در آموزه های دینی، توجه بسیاری به آموزش در دوران کودکی شده است. محققان نیز معتقدند که از زمان کودکی باید به آن ها در زمینه کارآفرینی آموزش داد تا بتوانند در آینده فرصت های  شغلی را برای خود و  دیگران ایجاد کنند؛ چرا که نسل جدید به دنبال یک زندگی کارمندی با درآمد ثابت و محدود نیستند بلکه آن ها  به دنبال تحول دنیا با ایده هایشان هستند.

آموزش کارآفرینی به کودکان علاوه بر آموزش کسب و کار و روش پول درآوردن، آموزش مجموعه ای از مهارت ها، توانایی ها و نگرش هایی است که باعث تربیت انسانی توانمند می شود و فرصتی طلایی برای رشد ویژگی هایی همچون سخت کوشی، مستقل بودن، خلاقیت، مثبت اندیشی، مسئولیت پذیری، حل مسئله و مدیریت زمان می باشد. 
 مغز انسان از دو نیمه تشکیل شده است. که اصطلاحا به آن نیمکره راست و نیمکره چپ می گویند. مغز انسان دارای دو روش تفکر بسیار متفاوت است. یکی (مغز راست) بصری است و اطلاعات را به روش دیداری و همزمان پردازش می کند که ابتدا به کل تصویر و سپس به جزئیات نگاه می کند. دیگری (مغز چپ) کلامی است که اطلاعات را به روش تحلیلی و پی در پی پردازش می کند. 
نیمکره چپ و راست مغز انسان از نظر شکل مشابه است اما تفاوت هایی در عملکرد آن ها دیده می شود. مغز چپ که به آن مغز دیجیتال نیز گفته می شود: خواندن، نوشتن، محاسبه، تفکر منطقی و مغز راست که به آن مغز آنالوگ گفته می شود:   حس سه بعدی و خلاقیت  را کنترل می کند. بنابراین هر دو نیمکره با هم کار کرده تا به ما امکان عملکرد انسانی را بدهند با توجه به آنچه گفته شد، آموزش چرتکه تنها برای یادگیری محاسبات ریاضی نیست بلکه برای فعال کردن دو نیمکره مغز   به طور مساوی به کار می رود. به عبارتی دیگر هنگام آموزش جمع و تفریق با چرتکه به کودکان تمامی نورون ها و سلول های مغزی دو نیمکره فعال می شوند. آموزش چرتکه به کودکان در این زمینه اهمیت بسیاری دارد. چرا که در چرتکه بستری فراهم می شود که ریاضیات را به شکل یک بازی نگاه کرده و محاسبه را برای فرزند ما ساده و آسان تر می کند.  یادگیری چرتکه و تاثیر آن بر مغز بسیار شگفت انگیز است. این دستگاه ساده محاسباتی باعث می شود هر دو نیمکره مغز به صورت همزمان شروع به فعالیت کنند و در نتیجه به رشد ذهنی و افزایش سطح تمرکز کودکان کمک می کند

بنابراین از آنجا که هدف اولیه آموزش کارآفرینی تربیت افراد متکی به نفس، آگاه، ایده پرداز و به طور کلی افرادی ماهر در راه اندازی کسب و کار شخصی است، مفهوم کارآفرینی کودکان نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

طرز فکر کارآفرینانه به کودک کمک می‌کند تا بتواند بر مشکلات و چالش‌‌های زندگی غلبه کند. در تصمیم‌گیری‌هایش قاطع باشد و مسئولیت کارهایش را بپذیرد. از اشتباهاتش درس بگیرد و شکست را به ‌عنوان یک درس ببیند نه پایان مسیری که در آن قرار دارد. این طرز فکر به کودک می‌آموزد که در مسیر رسیدن به اهدافش سماجت داشته باشد. بعد از شکست دوباره برخیزد و به راهش ادامه دهد؛ چرا که کارآفرین باید تاثیرگذار باشد، تغییری را در جهان ایجاد کند، راه حلی را ارائه دهد و خودش نیز بخشی از این راه حل باشد. به همین دلیل برای تربیت کودک کارآفرین باید بتوانید او را با این جنبه از کارآفرینی نیز آشنا کنید.

آموزش چرتکه به کودکان و تاثیر آن بر مغز

مغز انسان از دو نیمه تشکیل شده است. که اصطلاحا به آن نیمکره راست و نیمکره چپ می گویند. مغز انسان دارای دو روش تفکر بسیار متفاوت است. یکی (مغز راست) بصری است و اطلاعات را به روش دیداری و همزمان پردازش می کند که ابتدا به کل تصویر و سپس به جزئیات نگاه می کند. دیگری (مغز چپ) کلامی است که اطلاعات را به روش تحلیلی و پی در پی پردازش می کند.

نیمکره چپ و راست مغز انسان از نظر شکل مشابه است اما تفاوت هایی در عملکرد آن ها دیده می شود. مغز چپ که به آن مغز دیجیتال نیز گفته می شود: خواندن، نوشتن، محاسبه، تفکر منطقی و مغز راست که به آن مغز آنالوگ گفته می شود: حس سه بعدی و خلاقیت  را کنترل می کند. بنابراین هر دو نیمکره با هم کار کرده تا به ما امکان عملکرد انسانی را بدهند با توجه به آنچه گفته شد، آموزش چرتکه تنها برای یادگیری محاسبات ریاضی نیست بلکه برای فعال کردن دو نیمکره مغز   به طور مساوی به کار می رود. به عبارتی دیگر هنگام آموزش جمع و تفریق با چرتکه به کودکان تمامی نورون ها و سلول های مغزی دو نیمکره فعال می شوند. آموزش چرتکه به کودکان در این زمینه اهمیت بسیاری دارد. چرا که در چرتکه بستری فراهم می شود که ریاضیات را به شکل یک بازی نگاه کرده و محاسبه را برای فرزند ما ساده و آسان تر می کند.  یادگیری چرتکه و تاثیر آن بر مغز بسیار شگفت انگیز است. این دستگاه ساده محاسباتی باعث می شود هر دو نیمکره مغز به صورت همزمان شروع به فعالیت کنند و در نتیجه به رشد ذهنی و افزایش سطح تمرکز کودکان کمک می کند.

از  جمله   فواید   آموزش  چرتکه  به  کودکان  می توان  به  این  موارد  اشاره  کرد:

تسریع و بهبود مهارت‌های محاسباتی

• بهبود درک مفاهیم ریاضی

• افزایش مهارت های تحلیلی و درک منطقی

• افزایش قدرت مهارت‌های ذهنی

• بهبود حافظه و افزایش تمرکز

• افزایش توانایی حل مسائل

• توجه بیشتر به دستورالعمل‌ها

• افزایش مهارت حرکتی

• اشتیاق به گوش دادن فعال

• افزایش اطمینان و اعتماد به نفس


چرا کودکان باید قلک داشته باشند؟

قلک فقط یک وسیله است یا کارکردهای دیگری هم دارد؟

موسسه کودکان ثروت ساز پنج ترم آموزشی را به همراه بسته آموزشی مورد تایید آموزش و پرورش طراحی کرده است و دارای نشان خلاق و زیرمجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مستقر در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی «جهاد دانشگاهی» می باشد، لذا تمامی استانداردهای آموزش های نوین در آن دیده شده است.

کودکان امروز ما بزرگسالان آینده هستند که باید از امروز یاد بگیرند بین دخل و خرج خود توازن ایجاد کنند تا بتوانند زندگی مسئولانه و مستقل داشته باشند. اینکه بدانیم چه چیزهایی نیازهای واقعی ماست و بتوانیم بین خواسته های خود اولویت بندی کنیم و   با  برنامه ریزی درست در زمان مناسب به آن ها برسیم، یک مهارت اساسی در زندگی است. ما می خواهیم در این دوره  آموزشی اعلام کنیم که قلک یک ابزار آموزش با اهمیت است که می تواند نقش موثری در زندگی مالی کودک ما ایجاد کند و قرار است با آموزش های اصولی خرج کردن، پس انداز کردن و مسائل دیگر مالی و پولی را به عادت روزانه و روتین تبدیل کنیم. موسسه کودکان ثروت ساز به عنوان شرکتی خلاق و پیشرو در   آموزش های نوين كشور با استناد به بیانات سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، با امید ایجاد تحولی بزرگ در راستای  آموزش مفاهيم و سواد اقتصادی و ايجاد ذهنيت كارآفرينی بين كودكان 6  تا 12  سال كه سن طلایی آموزش می باشد، شروع به تربیت مديران، كارآفرينان و دانشمندان موفق برای آینده كشور عزيزمان کرده است.

ما در كودكان ثروت ساز آرزو طلب نمی كنيم بلكه آرزو می سازيم.


MTBW  در  یک  نگاه

ترم  اول  M

حرف M  از اول کلمه Money گرفته شده است. آموزش های این ترم حول محور آشنایی با اعداد و مضرب آن ها، آشنایی با پول و تاریخچه  آن و معرفی قلک ها می باشد. درون پکیج آموزشی پول های کاغذی وجود دارد که آموزش انواع اسکناس و معادل سازی آن ها را آسان می کند. آموزش چرتکه ایرانی برای   تقویت ریاضی هدفمند  از همین ترم آغاز می شود. 

ترم  دوم  T 

در این ترم ما سه قلک با کارآیی خودشان به کودکان می دهیم و طرز استفاده، مزیت و ضرورت استفاده از آن ها را توضیح می دهیم تا کودکان با مفهوم    پس انداز و مزیت های آن آشنا شوند. در این ترم هدف ما تنها آموزش پس انداز نیست بلکه می خواهیم درست خرج کردن همراه با پس انداز معقول را یاد بگیرند. بعد از این ترم می توانند نیازهای اساسی خود را تشخیص دهند، بین نیاز و خواسته های خود تمایز قائل شوند و در تهیه آن ها اولویت ها را در نظر بگیرند. در این ترم کودکان با خرید آگاهانه آشنا می شوند و یاد  می گیرند که T دوست آن هاست و باید محاسبات مربوط به قلک های خود را با آن انجام دهند.  در این ترم حسابداری دو آیتمی با چرتکه ایرانی آموزش داده می شود.

ترم  سوم B

در این ترم کودکان با مفهوم بانک، انواع بانک و عملیات و خدمات بانکی مانند وام آشنا می شوند. آموزش امور بانکی و نحوه کار کردن صحیح با عابر بانک، دستگاه پوز، فیش های واریز و برداشت و مشکلات ناشی از استفاده نادرست از دسته چک را به همراه بازی با قوانین رعایت حقوق شهروندی و اجتماعی می آموزند. با مفهوم خرید و فروش آشنا می شود و حسابداری سه آیتمی را می آموزند.

ترم چهارم W(Basic  و Advance) 

در این ترم سعی داریم کودکان به شناخت بیشتر و بهتر از خود برسند و بوسیله کتاب و فرم های کسب و کار با شناسایی بازار هدف آشنا می شوند و نحوه جذب و ارتباط با مشتریان را یاد می گیرند. قرار است یک ایده خام را تبدیل به یک پروژه عملی کنند.  کتاب W  Basic  برای کودکان 6 تا 8 سال و کتاب WAdvance  برای کودکان 9 تا 12 سال درنظر گرفته شده است.

ترم   پنجم   MENTAL ACCOUNTING   و   سرمایه گذاری

در این ترم کودکان با روش های سرمایه گذاری صحیح آشنا می شوند. حسابداری ذهنی پنج آیتمی را آموزش دیده و می توانند سود و زیان معاملات را به صورت ذهنی محاسبه کنند و در مسابقات پایان دوره شرکت کنند. 

این دوره برای کودکان 6 تا 8 سال به کتاب WBasic و برای کودکان 9 تا 12 سال به کتاب Mental  Accounting ختم می شود.

رقابت   و   رفاقت   بین   مدیران خلاق
کودکانی  که  موفق  به  گذراندن  دوره  MTBW  زیر  نظر  مربیان  مجرب  با  کارآفرینی  آشنا شده  و ارائه  طرح  و ایده  پرداختند ، مسابقات حسابداری ذهنی ئ جشنواره کارآفرینی در پایان دوره با توجه به دو رده سنی فوق در گروه های سنی B و A انجام می شود و  برگزیدگان معرفی می شوند.

برای مطالعه مجله روی تصویر زیر کلیک کنید.

تمامی حقوق این سایت متعلق به موسسه کودکان ثروت ساز می باشد. طراحی شده توسط همای هنر
قدرت گرفته توسط sevenapp.co
X